Mal med linoliemaling

Tyndt, tyndt lag. Det er kodeordene når man arbejder med linoliemaling. Til gengæld får man en malet overflade, som man aldrig mere behøver at skrabe i bund for at male ovenpå.

Nymalede vinduer i Den Fynske Landsby. De har fået et enkelt tyndt lag linoliemaling som genopfriskning. Så holder de igen i 5-10 år. Foto: Sidse Stephensen
Nymalede vinduer i Den Fynske Landsby. De har fået et enkelt tyndt lag linoliemaling som genopfriskning. Så holder de igen i 5-10 år. Foto: Sidse Stephensen

Linoliemaling er godt til det fine træværk
Døre og vinduer kan holde i mange år, hvis de bliver malet med en god linoliemaling. Hvis man har givet træet 3 lag, holder det i 10 år eller mere, alt afhængigt af vejrforholdene.

Husk at friske farven op
Pigmentet i en linoliemaling forvitrer ret hurtigt. Man kan se det, fordi farven bliver mat. Smør det med et tyndt lag ren linoliefernis, så frisker farven op igen. De første par år, er det muligt, at man skal gøre det en gang om året.

Lag på lag på lag…
I Den Fynske Landsby er man interesseret i at bevare de gamle lag, så her renser man aldrig vinduerne i bund, men maler ovenpå igen og igen. Det giver en karakteristisk overflade, som nogle kalder “krokodilleskind”. Men træet bliver bevaret på bedste vis.

Ingen regler uden undtagelser
En gang imellem kan man støde på linoliemalede vinduer, der har fået blåsplintsvamp eller en anden form for mug. Det skader ikke træet i sig selv, men er et tegn på at træværket er meget fugtigt.

I Den Fynske Landsby bevarer man de gamle lag, men hvis det ikke var et museum, ville man fjerne den gamle maling ved at varme den op og skrabe den af, inden man igen malede vinduet. Foto: Sidse Stephensen
I Den Fynske Landsby bevarer man de gamle lag, men hvis det ikke var et museum, ville man fjerne den gamle maling ved at varme den op og skrabe den af, inden man igen malede vinduet. Foto: Sidse Stephensen

Sådan kommer man mug og svamp til livs
Først og fremmest skal man fugten i træværket til livs, men selvom man kommer fugten til livs, er man nødt til at brænde malingen af træet og give det en omgang svampedræbermiddel, inden man igen maler vinduet op, da muggen ellers vil blive liggende i malinglagene og blive ved at være synlige.

Tynde lag og små bevægelser
På meget gamle og tykke malinglag, der gennem årene har dannet “krokodilleskind” kan man ikke stryge penslen med lange strøg, fordi det er så ujævnt. Her må der små roterende bevægelser til, når malingen skal lægges tyndt på.

Små roterende bevægelser og kun en lille smule linoliemaling på penslen ad gangen. Det er teknikken, når man maler ovenpå gamle tykke lag, der også kaldes "krokodilleskind". Foto: Sidse Stephensen
Små roterende bevægelser og kun en lille smule linoliemaling på penslen ad gangen. Det er teknikken, når man maler ovenpå gamle tykke lag, der også kaldes “krokodilleskind”.
Foto: Sidse Stephensen

På nyere og glatte flader, er det stadig de helt tynde lag, der skal trækkes på, men her kan man lave længere strøg med penslen.

De tynde pensler skal i brug
Uanset om det er på gamle lag eller helt ny træværk anbefaler Charlotte Trebbien fra Den Fynske Landsby, at man bruger små pensler til linoliemaling. Ellers vil man få svært ved at trække malingen tyndt nok ud.

Kludene er selvantændelige
Husk at en klud med linolie på er selvantændelig, hvis den ligger krøllet sammen. Bred den derfor ud, når du ikke bruger den, og brænd den af, når du er færdig med at arbejde.

Opskrifter og fremstilling af linoliemaling
Instruktionsvideoer: Linoliemaling
Klargøring af træværk til linoliemaling

Fremstilling og brug af kærnemælks- og linoliemaling.

Videre til værktøjslinje